Arcidiecézne kolo výtvarnej súťaže Biblia očami detí a mládeže pozná svojich víťazov. Do súťaže sa zapojilo viac ako 200 žiakov z našej Bratislavskej arcidiecézy. Práce vyhodnotili Mgr. art. Pavol Rehák a Mgr. art. Ondrej Gavalda. Prví traja z každej kategórie postupujú na celoslovenské kolo.
Práce, ktoré školy posielajú do súťaže sa podľa Pavla Reháka vždy odvíjajú od toho, kto sa deťom venuje, či má katechétka alebo katechéta na pomoc nejakého výtvarníka, ktorý vie deti motivovať a pracuje s nimi. To je na prvý pohľad hneď vidieť,” povedal.
V súťaži ide o výtvarné práce inšpirované nejakým biblickým námetom, takže ide o prácu s námetom, ako ho deti pochopia a uchopia. “Hodnotenie začína rozložením všetkých prác na stôl. Najprv sa odložia všetky práce, ktoré na prvý pohľad nespĺňajú základné výtvarné kritériá, prípadne zobrazenie biblického námetu je nelogické, absurdné alebo zrejme odkopírované z dajakej ilustrácie alebo svätého obrázku, prípadne na vek detí úplne od veci,” vysvetľuje Pavol Rehák s tým, že či je prác 200 alebo 100 alebo 50, končí sa na čísle 15 alebo 10 a z nich sa vyberú tri postupujúce a zvyšným deťom sa posiela pochvala. “Ak ich pošle škola s výtvarným pedagógom, potom je finálnych prác viac a je celkom ťažké rozhodovať o ich poradí, lebo práce sú zaujímavé viaceré,” dodal.
Rozhodovať o výhercoch biblickej olympiády nie je ľahké ani podľa Ondreja Gavaldu. “V jednotlivých kategóriách sa vyskytuje vždy relatívne veľká škála prístupov a výtvarných techník. Niektoré školy sa už dlhoročne prezentujú vlastnou výtvarnou technikou, ktorú majú zvládnutú na vysokej úrovni. Originálna technika však automaticky neznamená, že bude dielo ocenené. Autor nás musí prekvapiť odvážnym a originálnym autorským prístupom k zobrazenej téme, nečakanou kompozíciou, farebnosťou alebo zaujímavým autorským rukopisom,” hovorí Ondrej Gavalda. Ak sa podľa neho tieto aspekty stretnú v prihlásenom diele, je veľká šanca že bude ocenené. “Pozitívne hodnotím počet súťažných kategórií, ktoré zaručujú vyrovnanú kvalitatívnu úroveň. Je krásne vidieť, ako sa kvalita prác zvyšujúcimi kategóriami posúva vpred. V každej kategórií sa aj na prvý pohľad nájdu práce, ktoré svoju úroveň presahujú,” zdôraznil.
Výsledky z diecézneho kola
- 1. kategória - materské školy
- 1. miesto – Mia Mária Bolfová, MŠ Senec, Premena vody na víno
- 2. kategória - 1. a 2. ročník základná škola
- 1. miesto – Natália Mitánek, ZŠ s MŠ s VJM Vetvárska Bratislava, Únik z rozpálenej pece
2. miesto – Ema Prevajová, ZŠ s MŠ Kuchyňa, Daniel a levy
3. miesto – Karin Gregušová, Spojená škola sv. Františka z Assisi Bratislava, Daniel v jame levovej
- 3. kategória - 3. a 4. ročník základná škola
- 1. miesto – Nikola Kostolanská, ZŠ s MŠ Kuchyňa, Vytrvať vo viere aj v ohnivej peci
2. miesto – Natália Petrášová, ZŠ s MŠ Kuchyňa, Daniel v jame levov
3. miesto – Marián Babal, Spojená škola sv. Františka z Assisi Bratislava, Ako sa Daniel nepoklonil soche
- 4. kategória - 5. a 6. ročník základná škola
- 1. miesto – Helena Švaralová, Spojená škola sv. Františka z Assisi Bratislava, Krásna Rebeka sa zahalila do závoja
2. miesto – Laura Mauric, ZŠ s MŠ s VJM Vetvárska Bratislava, Duch Svätý prichádza
3. miesto – Matej Čupka, Spojená škola sv. Františka z Assisi Bratislava, Júdski muži hodení do pece
- 5. kategória - 7., 8., 9. ročník základná škola
- 1.miesto – Paulína Murgašová, Spojená škola sv. Františka z Assisi Bratislava, Baltazárova hostina
2.miesto – Ema Fábryová, ZŠ Veľký Biel, Videli Ježiša kráčať po mori
3.miesto – Ema Ondrejková, Spojená škola sv. Františka z Assisi Bratislava, Prorok Daniel
- 6. kategória - stredné školy
- bez účasti
- 7. kategória - stredné umelecké školy
- 1. miesto – Lukáš Novotný, SŠUPAT Bratislava , Obetovanie Izáka
2. miesto – Eva Dubjelová, SŠUPAT Bratislava, Pánov anjel z neba a baránok
3. miesto – Daniel Štefan Mokrý, SŠUPAT Bratislava, Daniel v jame levov
- 8. kategória - špeciálne základné školy
- 1. miesto – Mia Štofaňáková, CSŠ sv. Martina, Hviezdoslavov, Obetovanie Izáka
2. miesto – Dominik Dugovič, ŠZŠ Pomlejská cesta Šamorín, Obetovanie Izáka